Skip to content

Aftalevilkår

Aftalevilkår Privatkunder

Opdateret november 2020

Nærværende aftalevilkår gælder for leverance af el fra el-leverandøren Edison EL(EE) med CVR nr. 41495235 til kunder (”Kunden”), hvor elforbruget overvejende er bestemt til ikke-erhvervsmæssig anvendelse. Ved accept af nærværende aftalevilkår giver Kunden tilladelse til, at EE iværksætter kundeskift fra Kundens hidtidige el-leverandør til EE.

1. Tilslutning til nettet

Kunden skal til enhver tid være tilsluttet det kollektive el-forsyningsnet via sin lokale el-net-virksomhed (”Netvirksomheden”) og opfylde Netvirksomhedens betingelser for tilslutning og anvendelse heraf. På vegne af EE varetager Netvirksomheden transport af strømmen fra højspændings-nettet/tilslutningspunktet til leveringsadressen via distributionsnettet. Ved leverandørskifte repræsenterer EE Kunden overfor Kundens Netvirksomhed. EE kan ophøre medleverancer i perioder, hvor Netvirksomheden afbryder forsyningen.I forhold til Netvirksomheden skal Kunden særligt være opmærksom på og respektere følgende vilkår:

a) Netvirksomheden har ansvaret for en tilfredsstillende spændingskvalitet og kan afbryde forsyningen i tilfælde af nødvendigt arbejde på distributionsnettet.

b) Kunden skal give Netvirksomheden uhindret adgang til el anlæg, herunder målere og installationer på Kundens ejendom i forbindelse med eftersyn, afprøvning, aflæsning, kontrol, reparation og udskiftning af anlæg m.v. og i for-bindelse med afbrydelse af forsyningen.

c) Er elforsyningen til Kundens ejendom blevet afbrudt, og skal der ske genåbning, skal Kunden sørge for, at alle elektriske apparater på ejendommen er slukkede inden genåbningen finder sted.

d) Kunden skal på anmodning fra Netvirk-somheden foretage selvaflæsning af el-målere og hente forbrugsdata hjem.

e) Netvirksomheden kan til enhver tid foretage kontrolaflæsning af elmålere og indhente elforbrugsdata.

f) Kunden skal straks underrette Netvirksom-heden, hvis der er tegn på, at elmåleren viser forkert.

2. Måling og måledata

Det på hviler Kunden via Netvirksomheden at sikre EE de nødvendige måler aflæsninger. Netvirksomheden er ansvarlig for elmålere og el målingernes korrekthed. Ved tvivl om korrektheden kan såvel EE som kunden rette henvendelse til Netvirksomheden. Kunden skal acceptere efter reguleringer som følge af forsinkede forbrugsdata eller Netvirk-somhedens korrektion af måledata efter målefejl. Ved manglende eller fejlbehæftede måledata, afregnes ud fra beregnet forbrugbaseret på tidligere forbrug og tilsluttede brugsgenstande.

3. Leverancen

Leverancen sker til det tilslutningspunkt og påbegyndes på det tidspunkt, som følger af aftalen. Leverancens kvalitet skal opfylde de til enhver tid gældende kvalitets specifikationer, der fremgår af Netvirksomheden tilslutnings-bestemmelser og/eller offentlige forskrifter. Kunden skal underrette EE om forhold, der kan have betydning for EEs levering, for eksempel større ændringer i Kundens forventede forbrug. EE kan i nogle tilfælde vælge at henvise Kunden til at rette henvendelse til Netvirksomheden.

4. Priser

Den aftalte pris, uden gebyrer og betaling til Netvirksomheden, fremgår af ordre bekræftelsen modtaget ved kundeforholdets oprettelse.

Kundens elpris er sammensat af tre dele:

1. betaling for forbrug af el,

2. betaling for transport af el, og

3. betaling for offentlige forpligtelser, skatter og afgifter

De enkelte elementer er beskrevet nedenfor i punkterne 4.1 til 4.3.

4.1. Betaling for forbrug af el

EE har gjort det helt enkelt med ét produkt ”Det Glade Marked”

4.1.1 Det Glade Marked

Med produktet ”Det Glade Marked” afregnes el til en variabel pris, der er markedsafhængig, og som fastsættes for en 3-måneders periode. Prisen er sammensat af EEs kostpris og en af EE fastsat markedstypisk avance. Hertil kommer EEs håndteringsgebyr jf. den til enhver tid gældende prisliste.

For en privatkunde (skabelonkunde) opgøres kostprisen som Grundlasten (Nordpool trade) og Profil omkostningen (faktisk forbrugs-mønster) samt en ubalance (risiko-dækning). Dette er den almindelige model for nordiske energileverandørers beregning af kostprisen.

EEs håndteringsgebyr udgør 9, 19 eller 29kr. pr. måned alt afhængig af, hvad der aftales med Kunden. Håndteringsgebyret kan vælges beregnet og opkrævet for hvert målepunkt tilknyttet kunden.

4.2. Betaling for transport af el

Kunden betaler det net-abonnement, som EE til enhver tid opkræves af Netvirksomheden for Kundens elmåler. For hver forbrugt kWh betaler Kunden desuden den nettarif, som EE til enhver tid opkræves af Netvirksomheden for transport af el. Endelig betaler Kunden de øvrige beløb, som EE til enhver tid opkræves af Netvirksomheden og/eller Energinet.dk for leveringen af net- og systemydelser til Kunden.

4.3. Betaling for offentlige forpligtelser, skatter og afgifter

Kunden betaler de takster for offentlige for-pligtelser, skatter og afgifter, som EE til enhver tid er forpligtet til at opkræve Kunden på vegne af den danske stat.

4.4. Ændringer i nettarif, offentlige forpligtelser, skatter og afgifter

Netvirksomheden, Energinet.dk og den danske stat kan ændre satserne for de anførte betalinger i opad- eller nedadgående retning, ligesom de kan indføre yderligere former for betalinger, afgifter mv. Sådanne ændringer vil uden videre slå igennem på Kundens samlede elpris og vil alene blive varslet over for Kunden, såfremt gældende lovgivning ufravigeligt måtte kræve det. De til hver tid gældende satser, som EE opkræves af Netvirksomheden, kan findes på Netvirksomhedens hjemmeside, mens de gældende satser til Energinet.dk og for offentlige forpligtelser og afgifter kan findes på http://www.edisonel.dk.

4.5. Kunder berettiget til særlige afgiftsforhold

Kunder med særlige afgiftsforhold er selv ansvarlige for disse, herunder for at give besked til EE herom i det omfang dette måtte være en forudsætning for at opnå særlige afgiftsfordele.

5. Fakturering, afregning, modregning og gebyrer

DGET fakturerer alle beløb i danske kroner.

5.1. Fakturering

Fakturering og opkrævning sker som udgangspunkt elektronisk. Sidste rettidige indbetalingsdato fremgår af fakturaen.

5.2. Afregning og modregning

Afregning af el foretages aconto enten månedsvis eller kvartalsvis forud. Ved ny oprettelse kan faktureringsperioden være enten forkortet eller forlænget, så afregnings-perioden fremadrettet følger kalender-månederne. Aconto afregningerne vil være baseret på kundens historiske og estimerede forbrug. Endelig periode afregning sker på grundlag af kundens faktisk målte forbrug i forbrugsperioden, når EE har modtaget målerdata fra Netvirksomheden. Det på hviler kunden gennem Netvirksomheden at sikre EE de nødvendige måleraflæsninger.

Såfremt kundens endelige periode afregning udviser et beløb, der overstiger det aconto-fakturerede beløb, så vil restbeløbet blive opkrævet sammen med den først kommende aconto faktura. Såfremt kundens endelige periodeafregning udviser et beløb, der er mindre end det aconto fakturerede, så vil det overskydende beløb blive modregnet i den først kommende aconto faktura.

Afregning af EEs håndteringsgebyr foretages månedsvis eller kvartalsvis forud. Ved nyoprettelse kan faktureringsperioden være enten forkortet eller forlænget, så afregningsperioden fremadrettet følger kalendermånederne. EE forbeholder sig ligeledes retten til at opkræve ufaktureret forbrug fra tidligere perioder.

5.3. Gebyrer

De til enhver tid gældende gebyrer fremgår af prislisten på www.edisonel.dk. Disse omfatter, men er ikke begrænset til, fakturerings- og betalingsgebyr afhængig af fakturerings- og betalingsmetode, gebyr for ophør af aftalen indenfor en eventuel bindingsperiode, flyttegebyr, rykkergebyr og gebyr for varsling om inkasso. Herudover kan både Netvirksomheden og EE pålægge en række gebyrer (”Netgebyr”) som følge af Kundens handlinger eller undladelser i forskellige situationer eller som følge af forskellige hændelser eller faktiske omstændigheder, som er forbundet til Kunden. Det gælder eksempelvis Netgebyr for Netvirksomhedens besøg hos Kunden med henblik på afbrydelse af elforsyningen (lukkebesøg). Kunden skal friholde EE for sådanne Netgebyrer, og EE kan hos Kunden opkræve betaling til dækning heraf, medmindre opkrævningen af Netgebyret alene beror på forhold, som kan tilregnes EEs uagtsomme handling eller undladelse. Netgebyrernes størrelse kan variere afhængig af, hvilken Netvirksomhed Kunden har. Netvirksomhedens gebyrer fremgår af Netvirksomhedens hjemmeside. Kunden opfordres til at holde sig opdateret herom.

6. Sikkerhedsstillelser og kreditgodkendelser

Det er fra EEs side en forudsætning for aftalens ikrafttræden, at

a) EE kan kredit godkende Kunden

b) Kunden ikke er registreret i et kreditoplysningsbureau

c) Kunden ikke er i restance med betalingen for et tidligere eller andet eksisterende aftaleforhold vedrørende levering af el med EE. Hvis der er grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvilje hos Kunden, kan EE stille krav til Kunden om kontant depositum eller anden sikkerhed som vilkår for indgåelse af eller fortsat el-leverance under aftalen i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler.

7. Misligholdelse

Ved en parts væsentlige misligholdelse, kan den anden part ophæve aftalen med øjeblikkelig virkning. I de net-områder, hvor forsyningspligten er ophørt, vil ophævelse af aftalen fra EEs side medføre, at der slukkes for strømmen på den adresse, aftalen vedrører. Eksempler på væsentlig misligholdelse er Kundens manglende betaling, Kundens manglende opfyldelse af EEs krav om sikkerhedsstillelse, eller ophør af Kundens aftale med Netvirksomheden. Ved begæring om rekonstruktion, åbning af tvangs akkord, gældssanering, konkurs eller dødsfald, skal EE straks underrettes herom. EE kan kræve, at kunden eller dennes bo stiller betryggende sikkerhed, medmindre derfor udbetales, eller der er stillet betryggende sikkerhed for kommende ydelser. Stilles den krævede sikkerhed ikke inden for den af EE angivne frist, har EE ret til at ophæve aftalen med øjeblikkelig virkning

8. Leveringshindringer og force majeure

I tilfælde af leveringshindringer, der skyldes forhold uden for EEs kontrol (force majeure), suspenderes alle EEs forpligtelser, så længe hindringen består. Som eksempler på force majeure kan nævnes ekstraordinære naturkræfter, krige, terror, brande, hærværk, it-manipulation, it-nedbrud, sammenbrud eller skade på el-anlæg, umulighed med hensyn til at fremskaffe arbejdskraft, maskiner eller materialer og arbejdsstridigheder, uanset om parten selv er part i eller årsag til arbejdsstridighederne. Force majeure foreligger endvidere, hvis EE kun ved afholdelse af ganske uforholdsmæssigt store, økonomiske opofrelser kan opfylde sine forpligtelser. Kan EE ikke opfylde sine forpligtelser, på grund af at Energinet.dk eller Netvirksomheden har erklæret force majeure i transmissions-systemet, kan EE også på beråbe sig denne force majeure over for Kunden.

9. Erstatningsansvar

Parterne er ansvarlige efter dansk retsalmindelige regler, medmindre andet er fastsat i disse betingelser eller i parternes kontrakt. EE er dog uden ansvar for kundens eventuelle driftstab, avancetab eller andet indirekte tab, medmindre EE har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. EE er ikke ansvarlig for skade eller tab som følge af fejl eller afbrydelser i el-nettet, ej heller for leverancens tekniske kvalitet, herunder spændingsniveau, frekvens og støjforhold. EE er endvidere ikke ansvarlig for skade og tab som følge af indskrænkninger eller begrænsninger pålagt af Netvirksomheden, Energinet.dk, eller den nordiske elbørs, NordPool Spot. Fejl og mangler, som skyldes tekniske forhold i distributionsnettet, samt Netvirksomhedens manglende overholdelse af Tilslutningsbestemmelserne, er Netvirksomhedens ansvar. Kundens eventuelle erstatningskrav i denne forbindelse rettes mod Netvirksomheden.

10. Fortrydelsesret

Kunden har ret til at fortryde aftalen indtil 14 dage efter aftalens indgåelse. Ønsker Kunden at fortryde aftalen, skal Kunden give EE besked inden fristens udløb. Meddelelse om fortrydelse skal ske via e-mail til Kundeservice@edisonel.dk

11. Flytning

Hvis Kunden flytter adresse, bliver aftalen overført til den nye adresse og er dermed gældende for samtlige aftagenumre på den nye adresse, medmindre Kunden opsiger aftalen. Afregningsprisen på den nye adresse fastsættes til den afregningspris, der gælder i det pris-og distributionsområde, som Kunden flytter til. Aftalen til tillige fortsat gælde for aftagenumre på den fraflyttede adresse, indtil EE får besked om opsigelse jf. punkt 12.

Meddelelse om flytning skal gives til EE tidligst to måneder og senest 10 arbejdsdage inden flytningen. Kunden skal ved flytning oplyse EE den nye adresse, datoen for flytningen og sit cpr-nummer. På selve datoen for flytningen skal Kunden endvidere foretage selvaflæsning af elmåleren, hvis den ikke kan fjernaflæses af Netvirksomheden. Modtager EE ikke en aflæsning i forbindelse medflytningen, kan EE vælge at foretage slutafregning af elforbruget på den fra flyttede adresse på baggrund af et skønnet elforbrug, der beregnes af Kundens Netvirksomhed. Kundens manglende aflæsning kan udløse et gebyr. Modtages der efterfølgende en aflæsning, så kan EE vælge at efter regulere.

12. Opsigelse, overdragelse mv.

Leveringsperiode, opsigelsesvarsel og eventuel binding fremgår af ordrebekræftelsen modtaget ved aftalens indgåelse.

12.1 Opsigelse

Kunden kan opsige aftalen med en måneds varsel til udgangen af en måned dog tidligst til udløb af bindingsperiode, hvis kunden er omfattet af en sådan. Meddelelse om opsigelse skal ske via e-mail til Kundeservice@edisonel.dk. Særligt for ejere gælder, at hvis Kunden på opsigelses tidspunktet ejer eller fortsat fremstår som ejer i offentlige registre af den ejendom, som aftalen vedrører, så får Kundens opsigelse uanset ovenstående først effekt fra det tidligste af følgende tidspunktet:

a) Når EE fra Kunden eller ad anden vej modtager meddelelse om, og har haft mulighed for at verificere, at Kunden eller en anden kunde har indgået en ny aftale med et el-handelsselskab om el leverance til ejendommen, eller

b) Når EE fra Kunden eller ad anden ved modtager meddelelse om, og har haft mulighed for at verificere, at elforsyningen tilejendommen er afbrudt, eller

c) Når EE fra Kunden eller ad anden vej modtager meddelelse om, og har haft mulighed for at verificere, at Kunden ikke længere fremstår som ejer af ejendommen i offentlige registre. Hvis Kunden fremsætter ønske til EE om afbrydelse af elforsyningen til ejendommen jf. b) ovenfor, vil EE straks videresende anmodningen til den relevante Netvirksomhed. Netvirksomheden vil herefter forestå afbrydelsen. EE kan blive pålagt et gebyr af Netvirksomheden for afbrydelsen. Kunden skal friholde EE herfor. Kunden er forpligtet til at aftage el i overensstemmelse med aftalen frem til aftalens ophør. Ved kundens opsigelse inden for en eventuel bindingsperiode, forbeholder EE sig retten til at opkræver Kunden et gebyr for før tidlig opsigelse, der dækker eventuelle omkostninger forbundet med afvikling af aftalen. Ved aftaleforholdets ophør slut afregner EE kunden senest 6 uger efter at skiftet af el-leverandør har fundet sted i DataHub. Hvis slutafregningen resulterer i en saldo i Kundens favør, så vil saldoen blive godtgjort Kunden mod dennes oplysninger om kontonummer, hvortil saldoen skal overføres. Meddelelse herom skal ske via mail til kundeservice@edisonel.dk. EE er berettiget til at efter fakturere Kunden, hvis Netvirksomheden foretager korrektioner afmåler data efter målefejl.

12.2 Overdragelse

Kundens rettigheder eller forpligtelser i forbindelse med denne aftale kan hverken helt eller delvist overdrages uden EEs forudgående skriftlige samtykke, medmindre andet er bestemt ved lov. EE må uden kundens samtykke overdrage rettigheder og pligter ifølge aftalen som led i en hel eller delvis overdragelse af sine aktiviteter tiltredjemand eller et koncernselskab.

13. Dødsfald og insolvens

Ved dødsfald, begæring om rekonstruktion, åbning af forhandling om tvangsakkord eller gældssanering samt begæring om konkurs, skal EE straks underrettes herom, og måleren straks aflæses. EE kan i disse tilfælde kræve sikkerhedsstillelse for fortsat el-leverance, medmindre andet er bestemt vedlov.

14. Persondata

Til brug for bl.a. opfyldelse og administration af aftalen, statistiske formål og markedsføring, behandler EE personoplysninger om Kunden.

Behandlingen sker i overensstemmelse med EEs til enhver tid gældende Privatlivspolitik,der løbende indenfor persondatalovgivningens rammer kan opdateres ved meddelelse til Kunden.

Ved indgåelsen af aftalen modtager Kunden EEs gældende Privatlivspolitik i elektronisk form (som link eller vedhæftning) eller med almindelig post.

Kunden kan altid læse den gældende Privatlivspolitik på www.edisonel.dk, ligesom Kunden ved henvendelse til EEs kundeservice kan få fremsendt politikken.

Kunden kan få oplysning om Netvirksomhedens behandling af personoplysninger på Netvirksomhedens hjemmeside og i Tilslutnings-bestemmelserne. Netvirksomheden bruger personoplysninger for at kunne levere sikker og pålidelig forsyning af elektricitet til alle Kunder. Netvirksomheden behandler bl.a. person op-lysninger, når det varsler afbrydelser, foretager målerbytte eller måler Kundens elforbrug.

Kunden skal oplyse EE om opdaterede person- og kontaktoplysninger, herunder korrekt adresse, e-mail, telefonnumre mv. Meddelelser fra EE, herunder varslinger, anses for at være kommet frem til Kunden, når EE har kommunikeret via e-Boks, Betalingsservice, e-mail, telefonnummer mv., som Kunden har oplyst til EE.

15. Uoverensstemmelser

Hvis Kunden har indsigelser, der relaterer sig til hele eller dele af kundeforholdet, så bedes der rettes henvendelse til EEs kundeservice via e-mail kundeservice@edisonel.dk. Hvis EE ikke kan løse problemet, eller hvis kunden er utilfreds med EEs håndtering af indsigelsen, kan kunden kontakte Ankenævnet på Energiområdet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, www.energianke.dk. Ankenævnet behandler civilretlige tvister mellem private forbrugere og energiselskaber.

16. Tvister

Tvister mellem kunden og EE afgøres efter dansk ret. Sager mod EE med relation til nærværende handelsbetingelser, eller tilsærskilt aftale, anlægges ved retten på Frederiksberg.

17. Nyhedsbrev

Som kunde hos EE, modtager du automatisk vores nyhedsbrev, medmindre du frabeder dig det. EE eller andre koncern-forbundet selskaber vil kunne kontakte nuværende Kunder for andre tilbud omrelevante produkter.

18. Ændringer

EE har ret til at ændre disse handelsbetingelser og vilkårene i aftalen, herunder ændre priser og gebyrer eller indføre nye gebyrer. Væsentlige ændringer til ugunst for Kunden implementeres med forudgående varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning. EE informerer om ændringer via e-mail, SMS, fakturatekst, Betalingsservicetekst eller lignende kommunikationsformer. Der kan i denne forbindelse ske henvisning til yderligere oplysninger på www.edisonel.dk. Hvis Kunden ikke ønsker at fortsætte kundeforholdet efter de varslede væsentlige ændringer, kan kunden vælge at ophæve aftalen.

19. Cookies

www.edisonel.dk anvendes cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig. Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer. Hvordan du gør dette, afhænger af din browser. EE anvender Google Analytics og Google Ad Words. Hvis du har spørgsmål angående dine cookies, kan du henvende dig til kundeservice@edisonel.dk.

20. Webstatistik

Vi bruger en webstatistik på www.edisonel.dk og i udsendte mails, hvilket betyder, at et statistiksystem opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websitet det forlades mv.

21. Kontaktoplysninger

Edison El ApS

Kirke Værløsevej 24, 1. b

3500 Værløse

(CVR 41495235)

E-mail: kundeservice@edisonel.dk

Telefon: +45 42 90 90 14

Vilkår & betingelser for henvis en ven

Kvalificeret henvisning

En kvalificeret henvisning defineres som en bestilling foretaget på edisonel.dk af en person (en “henvist kunde”), der benytter dit personlige kundenr. Du er begrænset til én kvalificeret henvisning for hver henvist kunde; Med andre ord tælles yderligere/gentagne køb foretaget af en henvist kunde ikke som yderligere kvalificerede henvisninger.

Henvist kunde

Den henviste kunde og henviseren kan ikke være den samme person (f.eks. ved at bruge en anden e-mailadresse). Adressen på den henviste kunde og henviseren må ikke være den samme.

Ret til at Annullere Program- eller Ændre Vilkår.

Edisonel forbeholder sig ret til at annullere Henvis-en-ven-programmet eller til at ændre disse vilkår og betingelser til enhver tid efter eget skøn. Alle ubrugte henvisningsbelønninger vil gå tabt på dette tidspunkt.

Gavekort ved henvisning

Du modtager 500 kr. gavekort pr. kunde – det eneste krav er, at vedkommende du henviser, tegner en el-aftale hos Edison EL (uden binding). Der er altså ingen grænser for, hvor mange gavekort du kan gøre dig fortjent til.